Zdalna obsługa informatyczna dla firm stała się już pewnego rodzaju standardem. Nikogo to już nie dziwi, ani nie zaskakuje. Zwłaszcza biorąc pod uwagę usługi informatyczne firm takich jak WBT-IT i szeroko rozumiany rynek outsourcingu IT. Oczywiście nadal zdarza się sytuacja, że obecność informatyka w firmie jest niezbędna. Nie wszystkie działania i procesy można skontrolować zdalnie. Jednak jak pokazują nasze doświadczenia i ogólne tendencje w branży IT, wizyty informatyków w firmie stają się coraz rzadsze. Na czym polega zdalna obsługa informatyczna? Czy to bezpieczne rozwiązanie i jakie korzyści przynosi firmie?
Zdalna obsługa IT – jak to działa?
Jak pokazują statystyki, ponad połowę wszelkich problemów firmowego IT można rozwiązać zdalnie. Wiele zależy tu oczywiście od rodzaju usterki i awarii, ale z naszego doświadczenia wynika, że zwłaszcza te mniejsze pożary można skutecznie gasić bez konieczności ruszania się z biura. Jak działa zdalna obsługa informatyczna? W rzeczywistości to bardzo proste. Technik przez internet łączy się z komputerem klienta (albo z urządzeniem mobilnym!), zyskując dostęp do folderów, plików, zainstalowanych aplikacji i programów. Na obydwu urządzeniach wyświetlany jest dokładnie ten sam obraz. Cała operacja odbywa się najczęściej podczas rozmowy telefonicznej, w trakcie której użytkownik przekazuje swoje ID oraz hasła niezbędne do przekazania tymczasowego dostępu.
Wszystko odbywa się z pomocą specjalnych aplikacji, które wcześniej obie strony muszą mieć zainstalowane na swoim sprzęcie. Najpopularniejszą z nich jest TeamViewer (ponad 30 000 nowych pobrań co godzinę, około 1,7 miliarda obsługiwanych użytkowników), ale zdarza się nam korzystać też z innych narzędzi tego typu np. AnyDesk. Po wstępnej konsultacji telefonicznej, oceniamy czy problem można rozwiązać zdalnie. Jeśli tak, a nasz klient ma już zainstalowaną aplikację TeamViewer, po krótkiej rozmowie i przekazaniu dostępu, nasz technik może przystąpić do diagnozowania i rozwiązywania problemu. Pozostając przy tym w stałym kontakcie i do pełnej dyspozycji. Jak widzicie to naprawdę proste i wygodne rozwiązanie. A naprawdę dużą część zadań i problemów można rozwiązać właśnie tą metodą. Jakie?
Kiedy przydaje się zdalne rozwiązywanie problemów?
- powolne uruchamianie i działanie systemu – optymalizacja
- konfiguracja aplikacji i oprogramowania
- personalizacja ustawień systemowych
- instalacja sterowników
- konfiguracja routerów, sieci
- usuwanie wirusów i skutków ich działania
- monitoring IT
- odzyskiwanie danych
Co ważne to nie tylko wygodne rozwiązanie, które umożliwia pracę z dowolnego miejsca, ale też bezpieczne. Klient cały czas widzi co się dzieje. Może śledzić każdy ruch kursora oraz wszystkie wykonywane czynności przez serwisanta. Dodatkowo warto zaznaczyć, że producenci oprogramowania dbają o stałe podnoszenie bezpieczeństwa połączenia i komfortu pracy z ich aplikacjami (m.in.: zgodność z HIPAA, ochrona przed atakami typu „brute force”, biała lista użytkowników & IP, wymuszone resetowanie hasła itd.). Mamy też do dyspozycji wsparcie ich supportu. Możecie zajrzeć na stronę TeamViewera i przejrzeć dokładniej dokumentację z zakresu bezpieczeństwa. A ze swojej strony dodamy, że zapewniamy całkowitą poufność i dodatkowe, indywidualne czynności zabezpieczające. Jakie jeszcze korzyści przynosi zdalna obsługa IT w firmie?
Zdalna obsługa informatyczna – korzyści
Wspomnieliśmy już o tym, że zdalna obsługa informatyczna to bardzo praktyczne i wygodne rozwiązanie. Zarówno dla serwisantów IT, jak i dla samych użytkowników. Jest też bezpieczne, a odpowiednio zorganizowane, nie niesie ze sobą żadnych dodatkowych zagrożeń. To jednak nie wszystkie atuty i korzyści – kolejną jest prostota użytkowania. Wystarczy jeden kontakt telefoniczny, a w przypadku narzędzi do zdalnej pomocy IT mamy do czynienia z bardzo intuicyjnymi i prostymi aplikacjami. Korzystanie z nich nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności. Nie trzeba martwić się też kompatybilnością urządzeń – aplikacje współpracują bezproblemowo we wszystkich środowiskach i systemach. Wystarczy stabilne połączenie internetowe.
Duże znaczenie ma też skrócenie czasu reakcji w przypadku awarii. W zasadzie, często już w momencie zgłoszenia, pierwszego kontaktu z helpdeskiem, jesteśmy w stanie połączyć się zdalnie i rozwiązać problem. W przypadku wizyty technika w siedzibie klienta czas reakcji wydłużyłby się wielokrotnie. Nawet jeśli zaraz po zgłoszeniu informatyk wybiegłby w pośpiechu z biura, wskoczył w auto, ruszył z piskiem opon, mogłoby się okazać, że sam dojazd z miejsca A do miejsca B, zajmie na przykład 1,5 godziny. Przedostanie się przez Warszawę, (nie tylko w godzinach szczytu) bywa czasem naprawdę karkołomną misją. Nie mamy wpływu na sytuacje losowe, korki, a z drugiej strony użytkownik ma pełne prawo oczekiwać szybkiej pomocy. Szczególnie, gdy dana awaria blokuje mu możliwość pracy, albo co gorsze wstrzymuje prawidłowe funkcjonowanie firmy i jej poszczególnych działów. Zdalna obsługa informatyczna to zatem duże usprawnienie, które zapewnia ciągłość pracy w firmie. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać jak bardzo jest to ważne w biznesie. Podobnie jak bieżąca administracja serwerami.
Inny argumentem są koszty zdalnej obsługi IT. Firmy takie jak nasza, wykorzystujące komercyjnie aplikacje typu TeamViewer do zdalnej obsługi IT swoich klientów, muszą wykupić stosowną licencję. To wiąże się z dodatkowymi kosztami. Natomiast nasi klienci mogą korzystać z tych narzędzi całkowicie za darmo. Co więcej mogą uniknąć kosztów dodatkowych związanych z wezwaniem informatyka do swojej siedziby (zależnie od rodzaju umowy). To tak jakby zatrudniać własny zespół specjalistów IT, bez konieczności tworzenia dla nich warunków i miejsca do pracy. Pojawiają się tylko wtedy, kiedy są niezbędni. No i oczywiście przy dużo niższych kosztach. Zdalne, miesięczne wsparcie IT, będzie kosztowało kilkukrotnie mniej, niż koszty zatrudnienia samodzielnego, własnego informatyka. Zapewniamy. Z resztą tak właśnie działa outsourcing IT i jest to jedną z głównych korzyści korzystania z tej formy współpracy. Zdalna pomoc informatyczna dla firm to też łatwiejszy dostęp do usług consultingowych i profesjonalnego doradztwa IT. W przypadku drobnych problemów, wątpliwości – choćby w kwestii zakupu nowego sprzętu firmowego, albo oprogramowania, zespół techników i specjalistów IT pozostaje do dyspozycji służąc radą i doświadczeniem.
Zdalne wsparcie IT nie jest odpowiedzią na wszystkie możliwe problemy. Natomiast ma zdecydowanie więcej plusów, niż minusów. Jest wygodniej, szybciej, taniej, bezpiecznie, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokich standardów usług informatycznych. Sprawdza się świetnie w mniejszych i średnich firnach, gdzie potrzeby informatyczne i systemy nie są bardzo rozbudowane, a zatem nie ma potrzeby tworzenia własnego działu IT. Wtedy zdalne wsparcie staje się najbardziej opłacalne i efektywne. Jeśli szukacie profesjonalnej obsługi informatycznej, skontaktujcie się z nami. Możemy spotkać się na konsultacjach w naszej firmie, albo od razu porozmawiać o szczegółach współpracy. Nie tylko zdalnej oczywiście 😉
Zapraszamy!