Rozwój technologii jest bezpośrednio związany z rozwojem biznesowym i na odwrót. Nowe rozwiązania, systemy, oprogramowanie wychodzą na przeciw potrzebom firm i ich klientom. Z drugiej strony biznes, który chce się rozwijać musi korzystać z Internetu, z nowoczesnych technologii i stale ulepszać swoją organizację, bezpieczeństwo, inwestować w nowe oprogramowanie i narzędzia. Można śmiało powiedzieć, że to mechanizm wzajemnie napędzający zarówno biznes, jak i branżę technologiczną. I obie strony mogą na tym zyskać.
Wiele zależy jednak od umiejętnej implementacji rozwiązań IT w firmie, od właściwego zarządzania procesami i ich kontroli. Dlatego też duża część firm, które chcą się rozwijać i nadążać za zmianami, korzystają z usług informatycznych lub zatrudniają odpowiednich specjalistów IT w swoich szeregach. Zakres wsparcia i dobór rozwiązań jest bezpośrednio związana z charakterem, potrzebami i specyfiką danego biznesu. Można jednak określić pewne standardy, podstawy, które dotyczą niemal wszystkie firmy. A na pewno te, które aktywnie działają w sieci i korzystają w swojej działalności z Internetu. Do takich podstawowych, a zarazem kluczowych obszarów i usług należy zaliczyć administrację i zarządzanie serwerami. Co kryje się pod pojęciem administracja serwerami? Co wchodzi w jej skład? Dlaczego jest taka ważna i jakie korzyści przynosi? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule, zapraszamy!
Administracja serwerami, czyli co?
Serwer to w pewnym sensie informatyczne serce firmy. W dużej mierze to właśnie od niego zależne są kluczowe procesy, które w bezpośredni sposób wpływają na efektywność biznesu, przepływ informacji i danych. Trudno wyobrazić sobie, aby biznesowy organizm mógł sobie poradzić i prawidłowo funkcjonował, bez silnego i wydolnego serca. Funkcjonowanie systemów informatycznych byłoby niemożliwe, a przez to funkcjonowanie całej firmy zostałoby poważnie zaburzone, w części przypadków – sparaliżowane. I nie ma tu znaczenia jak duże jest dane przedsiębiorstwo, w jakiej branży działa i w jakim dokładnie zakresie korzysta z nowych technologii. Wspominaliśmy o tym, gdy podpowiadaliśmy Wam jak wybrać serwer, oraz gdy podkreślaliśmy rolę serwerowni w firmie. Może nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie z tego sprawę, ale serwery odpowiadają nie tylko za przechowywanie plików i danych. Wykorzystywane są w znacznie szerszy sposób. Dzięki nim możemy korzystać z poczty, strony www, to na nim instalujemy aplikacje biznesowe, oprogramowanie branżowe. Właściwa praca serwera w firmie to sprawna organizacja i komunikacja (między pracownikami ale też w obsłudze klienta). Dlatego też tak istotna jest administracja i umiejętne zarządzanie jego pracą. Co to znaczy?
Administracja serwerami to zespół określonych czynności mających na celu zapewnienie sprawnego i bezpiecznego działania środowiska serwerowego w firmie. W praktyce to codzienna, stała praca i niekończąca się opowieść, której głównym celem jest aby serwer (a tym samym Twoja strona, dane, aplikacje biznesowe, które się na nim znajdują) działał szybko, sprawnie i bezawaryjnie. Jak można się łatwo domyślić, jeśli praca serwerów będzie zaburzona, niestabilna – będzie miało to bezpośredni i negatywny wpływ na funkcjonowanie całej firmy. Na jej komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, na bezpieczeństwo i przepływ danych. Większość przedsiębiorców doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego też zatrudniają specjalistów lub firmy IT, które przejmują rolę administratora serwerów. Taki administrator ma za zadanie dbać o prawidłowe i nieprzerwane działanie serwera i usług. A w razie nieprzewidzianych zdarzeń i awarii – odpowiada za szybką reakcję, naprawę lub usunięcie problemu. Zakres odpowiedzialności i potrzeb związanych z utrzymaniem serwera w firmie jest dość szeroka. To sprawia, że często nie wystarczy zatrudnić samodzielnego administratora i konieczne jest wsparcie całego zespołu specjalistów. Oczywiście wiele zależy tu od indywidualnych warunków i potrzeb danej firmy.
Wśród kluczowych obowiązków administratora należy wymienić projektowanie infrastruktury IT, instalacja i aktualizacja oprogramowania, kontrola dostępu, analiza i stały monitoring. To też minimalizowanie ryzyka, optymalizacja pracy, tworzenie backupów i kopii zapasowych na wypadek większych awarii. Do tego dochodzi kwestia ochrony danych, kwestia zabezpieczeń, jak również automatyzacja działań i rozwój infrastruktury itd.
Administracja serwerami – dlaczego outsourcing IT?
Usługa administracji serwerami w rzeczywistości łączy w sobie stałą opiekę i zarządzanie sferą technologiczną firmy. To całość prac dotyczących Twojej infrastruktury IT. Szeroki zakres obowiązków i odpowiedzialności sprawia, że znacznie lepiej jest powierzyć ją firmie IT, niż pracownikowi. Dlaczego?
Najważniejszym powodem jest jakość opieki informatycznej i jej efektywność. Nawet najlepszy specjalista, którego zatrudnicie jako administratora, nie jest w stanie pracować 24h / dobę. Nad bezpieczeństwem serwera trzeba czuwać cały czas, a nie tylko w godzinach pracy biura (np. 8-16). Awarie czy hakerzy nie przejmują się raczej godzinami pracy firmy 😉 To sprawia, że trudno jest zatrudnić specjalistę i oczekiwać od niego, że będzie dostępny zawsze i wszędzie. Rola administratora związana jest między innymi z reakcją na określone zdarzenia (np. nagła awaria, cyberatak) i od czasu tej reakcji zależy ewentualny rozmiar szkód i skala problemów. A co gdy administrator nagle zachoruje, albo postanowi zrobić sobie urlop? W przypadku outsourcingu IT macie do dyspozycji cały zespół specjalistów (zawsze jest ktoś na posterunku). Znika zatem problem dyspozycyjności. Poza tym wiadomo nie od dziś, że „co dwie głowy to nie jedna”. Trudno będzie Wam znaleźć samodzielnego specjalistę, który zna się na wszystkim, będzie miał tak szerokie doświadczenie (oczywiście tacy też istnieją!). W przypadku zewnętrznej firmy, najprawdopodobniej będziecie mieć przypisanego, dedykowanego opiekuna (tak jest w WBT-IT) ale wpieranego przez innych techników i informatyków. Jeśli problem jest poważny, możecie liczyć na zaangażowanie dodatkowych fachowców, a nie będziecie bazować na wiedzy jednego pracownika. To z pewnością zapewnia większą efektywność działań i staje się dodatkowym zabezpieczeniem.
W WBT-IT gwarantujemy monitoring serwerów i systemów 24 h / dobę! Oznacza to, że nawet gdy do awarii lub innego niepokojącego zdarzenia dojdzie w środku nocy, albo w dzień wolny od pracy, jesteśmy w stanie zareagować od razu, w czasie rzeczywistym!
Drugim ważnym powodem jest oszczędność i minimalizowanie kosztów jakie firma przeznacza na IT. To prosta kalkulacja. Wynagrodzenie samodzielnego administratora to koszt dla firmy rzędu około 7000 – 9000 zł miesięcznie. Do tego należy doliczyć oczywiście dodatkowe formalności i koszty związane z zatrudnieniem, stworzeniem stanowiska pracy itd. Tymczasem abonament i obsługa informatyczna firmy zewnętrznej to koszt rzędu 800 – 1000 zł miesięcznie. Różnicę widać gołym okiem.
Trzecia sprawa to doświadczenie i odpowiedzialność. Oczywiście nie zaprzeczamy, że na rynku pracy są z pewnością specjaliści z rozległą wiedzą i doświadczeniem w administracji serwerami. Z perspektywy pracodawcy i przedsiębiorcy, trudno jest jednak zweryfikować realne umiejętności i jakość takiego pracownika. W przypadku firmy jest to zdecydowanie łatwiejsze – w końcu świadczą swoje usługi także innym podmiotom. To konkretne doświadczenie, często potwierdzone sukcesami, referencjami, wieloletnią współpracą. Poza tym dochodzi do tego kwestia odpowiedzialności, która będzie na zupełnie innym poziomie w przypadku pracownika, a firmy IT. W przypadku błędu pracownika, albo niedopilnowania przez niego obowiązków, raczej nie spotka go większa kara niż zwolnienie. Nawet jeśli w umowie o pracę dodatkowo się zabezpieczycie, dochodzenie swoich praw może być nie tylko trudne i czasochłonne, ale często wręcz niemożliwe. Inaczej jest w przypadku outsourcingu i firm IT. Tu na szali jest często wizerunek marki, wieloletnie praca wielu ludzi, którym zależy na dobrych opiniach, budowaniu relacji, rozwoju biznesowym. Nie wspominając o dodatkowych zabezpieczeniach i SLA. SLA czyli Service Level Agreement, to obustronnie wynegocjowana umowa dotycząca poziomu usług IT. Określa w precyzyjny sposób charakterystykę, oraz parametry świadczonej obsługi informatycznej, w tym np.: czasy reakcji, rozwiązania, poziomy dostępności. Zawarcie takiej umowy zapewni utrzymanie określonego poziomu i jakości usług, określi także zakres gwarancji, oraz dokładną odpowiedzialności usługodawcy.
Administracja serwerami w WBT-IT!
Mamy nadzieję, że dotychczas przedstawione informacje będą naturalną zachętą do skorzystania z naszej obsługi informatycznej. Co dokładnie się w niej mieści? W ramach usługi administracji i zarządzania serwerami zapewniamy:
- audyt IT i analizę indywidualnych potrzeb biznesowych;
- monitoring IT 24H/dobę;
- zbieranie i analiza danych o kluczowych elementach systemu i obszarach IT w firmie;
- konfigurację i regularne aktualizacje pakietów systemowych, aplikacji itd.;
- odpowiednie zabezpieczenie serwerów i zarządzanie dostępami (zgodnie z polityką bezpieczeństwa i wymogami klienta);
- tworzenie i zarządzanie kopiami zapasowymi plików i baz danych;
- w przypadku krytycznych awarii – natychmiastowa reakcja naszych specjalistów;
- wsparcie i obsługę zdalną, a w razie potrzeby także w siedzibie klienta;
- dbałość o odpowiednią dokumentację i sprawną komunikację;
- ochrona serwerów przed przeciążeniem (nadmierne zużycie zasobów);
- instalacje i aktualizacje certyfikatów SSL;
- instalacja dodatkowych usług na serwerach;
- ochrona i archiwizacja danych;
- nadzór nad oprogramowaniem baz danych;
- optymalizacja, konsultacje i profesjonalne doradztwo.
Oczywiście zanim zaczniemy realizować usługi, dużą uwagę przykładamy do omówienia indywidualnych oczekiwań naszych klientów. Naszą pracę zaczynamy od rozmowy, od audyt bezpieczeństwa i na tej podstawie przygotowujemy wytyczne, propozycje i dopasowane rozwiązania. W następnej kolejności wspólnie z klientem uzgadniamy zakres zarządzania serwerami i naszej opieki informatycznej, a także zakres odpowiedzialności i pozostałe szczegóły dotyczące organizacji i współpracy. Wychodzimy z założenia, że efektywna administracja serwerami w dużej mierze zależy od indywidualnych czynników. Dlatego zawsze staramy się personalizować rozwiązania, dobierać zestaw narzędzi i usług outsourcingowych w oparciu o realne potrzeby i możliwości klienta. Jeśli szukacie wsparcia w administracji serwerami – skontaktujcie się z nami i umówmy się na niezobowiązujące spotkanie!