Awarie systemów informatycznych w firmie, zdarzają się i będą zdarzać. Nie oznacza to jednak, że są nieuniknione i jedyne co można zrobić to czekać. Wręcz przeciwnie. Zdecydowaną większość zagrożeń można skutecznie przewidzieć i uniknąć. Właśnie temu służy monitoring IT.

 

Bezpieczeństwo firmowego IT

 

Chyba nie trzeba Was szczególnie przekonywać dlaczego tak ważne jest bezpieczeństwo firmowego IT. A na pewno nie trzeba tłumaczyć tego komuś, kto doświadczył już poważniejszej awarii w swojej firmie i wie czym to pachnie w praktyce. Czasami nawet te „drobne turbulencje” mogą skutecznie sparaliżować funkcjonowanie firmy. To z kolei może oznaczać duże straty dla biznesu. Nawet pozornie małe awarie mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, które potem będzie trudno odkręcić, albo będzie to po prostu nie możliwe.

Dlatego tak ważne jest ograniczenie ryzyka i odpowiednie zadbanie o bezpieczeństwo firmowego IT. To obszerny temat, który trudno będzie omówić za jednym razem. Składa się bowiem z szeregu istotnych czynników, z których każdy jest ważny i tworzy całokształt. Kluczem jest na pewno profilaktyka, która jest możliwa między innymi dzięki odpowiednim systemom do monitoringu informatycznego. To on daje nam szansę na szybką diagnozę i reakcję w przypadku sytuacji krytycznych. Aby monitoring mógł spełniać swoją rolę konieczne jest dobre zintegrowanie go z firmowymi procesami, określenie parametrów, dopasowanie go do konkretnych celów jakie ma spełniać. Innymi słowy – musi odpowiadać na indywidualne potrzeby i oczekiwania danej firmy. Jakie mamy możliwości?

 

Monitoring IT – rodzaje i funkcjonalność:

 

  • monitoring reaktywny – pomaga na bardzo szybkie rozpoznanie zagrożenia i wskazanie źródła lub źródeł problemu. Określone systemy lub osoby otrzymują stosowne powiadomienie, a często uruchamiane są od razu usługi naprawcze i przeciwdziałania. Na przykład monitoring serwerów.
  • monitoring proaktywny – ten rodzaj monitoringu polega na śledzeniu trendów w nadzorowanych systemach, zdobywaniu informacji i wiedzy, która potem służy do skutecznego planowania działań i zadań. Pomaga wyprzedzić pewne zdarzenia, uchwycić pewne schematy, przewidzieć problemy jeszcze zanim się pojawią. Na przykład monitoring dysków.
  • monitoring analityczny – jak sama nazwa wskazuje – polega głównie na analizie danych. Zbierane i przechowywane dane pomagają potem ustalić typowe i nietypowe zachowania systemu, czy też użytkowników. To z kolei umożliwia dostosować system do indywidualnych zachowań i ruchu. Na przykład monitoring strony firmowej.

 

Tak jak wspomnieliśmy wyżej – podstawowa sprawa to wybrać konkretne rozwiązania do konkretnych oczekiwań i środowiska. Monitoring IT to element obsługi informatycznej, który ma ułatwiać pracę, organizację, zabezpieczać biznes, ale i przynosić określone efekty. Bez audytu, zbudowania strategii i pogłębionej analizy się nie obejdzie. Dróg na skróty nie ma. Jest za to sporo pracy u podstaw. Dlaczego ten wysiłek się opłaci i jakie korzyści przyniesie?

 

Dlaczego monitoring IT jest tak ważny?

 

Dla pełnego zrozumienia tego jak ważny jest monitoring IT w firmie, przygotowaliśmy kilka konkretnych argumentów. Wiedząc dokładnie jakie korzyści przynosi, łatwiej będzie Wam podjąć określone decyzje i działania, zamiast spychać je na dalszy plan.

 

Oto „kilka” powodów, dla których monitoring infrastruktury informatycznej jest tak istotny:

  • monitoring ma charakter ciągły i nieprzerwany – odbywa się 24h/dobę. Licho nie śpi, a dzięki stałej opiece masz szansę uniknąć niespodzianek.
  • monitoring IT obejmuje najważniejsze usługi i procesy w firmie, bez których biznes nie będzie prawidłowo funkcjonować. Zabezpieczenie ich to nie kwestia wyboru, a odpowiedzialności.
  • monitoring informatyczny to bezcenne źródło informacji dotyczące większości procesów firmowych, całego środowiska IT, zasobów, danych, ruchu i pewnych schematów.
  • umożliwia odpowiednią diagnozę procesów, pozwala na lepsze przewidywanie i dostrzeganie szans ich usprawnienia oraz modernizacji.
  • to wygodny, szybki i pewny system ostrzegania. Niepokojące sygnały i powiadomienia docierają na maila, SMSem – w dowolnej i optymalnej formie. To zapewnia możliwość reagowania niemal w czasie rzeczywistym na wszelkie niepokojące zjawiska. Najgorsze co może być to dowiedzieć się o awarii od klientów…
  • nie każde narzędzie można dostosować pod charakterystyczne potrzeby i cechy danej firmy. Z monitoringiem IT jest inaczej. Może, a nawet powinien odpowiadać na specyficzne oczekiwania biznesu i pomagać w realizacji indywidualnych celów. Niektóre schematy się powtarzają, ale nie warto patrzeć na nie szablonowo.
  • monitoring IT daje możliwość zautomatyzowania niektórych działań – w wielu przypadkach ingerencja informatyka będzie nie potrzebna. Ogólnie można powiedzieć, że odciąża zespół IT w wielu kwestiach, co daje dodatkowe możliwości i pozwala zaoszczędzić sporo czasu.
  • monitoring to nie tylko źródło wiedzy – w rzeczywistości to możliwość kontroli, dzięki której nie musimy błądzić po omacku, a mamy realną szansę na zwiększenie wydajności i produktywności
  • skuteczny monitoring pomaga obniżyć koszty firmowe – w tym koszty napraw ewentualnych awarii i sytuacji krytycznych, których konsekwencje mogą być trudne do odkręcenia. Pomaga też w lepszym planowaniu budżetu firmowego.
  • umożliwia dokładną analizę procesów, zachowań użytkowników, śledzenie na bieżąco trendów w infrastrukturze informatycznej, co pozwola ustalić harmonogram działań i prac, a to bezpośrednio wpłynie na całą organizację
  • dzięki systemowi raportów otrzymujemy dokładny obraz aktualnej sytuacji w firmie. Znamy nie tylko ogólny zarys, ale też wszystkie niezbędne szczegóły. A jak wiecie to w nich często tkwi „diabeł”.
  • monitoring IT daje możliwość świadczenia usług na stałym, wysokim poziomie. W końcu jeśli Twój biznes działa bez zakłóceń – odbija się to pozytywnie na Twoich klientach.
  • monitoring daje możliwość zrównoważonego rozwoju firmy, podpowiada kierunek zmian – w oparciu o sprawdzone dane, a nie domysły.

 

Znając odpowiedź na pytanie dlaczego warto, trzeba zadać sobie drugie, równie ważne: jak? Jak sprawić, aby monitoring IT spełniał wszystkie swoje zadania, przynosił wymierne korzyści wspomniane wyżej?

 

Jak wybrać monitoring IT do firmy?

 

Tu dużo zależy od wyboru usług informatycznych, narzędzi i odpowiedniej obsługi informatycznej. W praktyce oznacza to po prostu wybór odpowiedniej firmy IT, która zaplanuje i wdroży taki system. Efekty współpracy będą zależne od wiedzy, a przede wszystkim od doświadczenia specjalistów, którzy będą pracować nad całą koncepcją. Kluczem jest dokładne studium przypadku, pogłębiona analiza i wyciągnięcie wniosków. Potem wystarczy te wnioski przelać na konkretne działania i rozwiązania. To wszystko brzmi prosto w teorii. W praktyce nie jest już takie oczywiste. Mamy tego świadomość, dlatego już od dłuższego czasu proponujemy w swoich usługach informatycznych monitoring.

Wiemy, że biznes potrzebuje takiego wsparcia. Kompleksowej obsługi informatycznej uwzględniającej kwestie bezpieczeństwa. Jako WBT-IT posiadamy nie tylko odpowiednie narzędzia i wiedzę, ale też praktyczne rozeznanie i doświadczenie. Wdrażaliśmy już różne systemy monitorowania, w różnych firmach, branżach. Zarówno dla mniejszego, jak i większego biznesu. Przekonaj się.

Umów się z nami na darmowe konsultacje IT, na których opowiemy dokładniej jak może wyglądać nasza współpraca, jak możemy zabezpieczyć i usprawnić Twój biznes, oraz pomóc w jego rozwoju.

Poznajmy się i porozmawiajmy. Zapraszamy!

kontakt obsługa informatyczna Warszawa

help Exclamation Triangle Check code