W większości firmach telefon nadal stanowi podstawową formę komunikacji. Wewnętrznej i zewnętrznej. Mimo postępującym zmianom w trendach i w technologii, komunikacja głosowa jest bardzo chętnie wykorzystywana. Wielu przedsiębiorców szuka jednak alternatywy dla tradycyjnych telefonów. Powodów tego zjawiska jest wiele, jest też rozwiązanie które wychodzi im na przeciw. To nowe typy telefonów IP, albo inaczej telefony VOIP, o których dziś Wam opowiemy.

 

Telefon VoIP – najważniejsze informacje

 

Telefon IP to urządzenie, które różni się od tradycyjnego głównie tym, że nie jest podłączone do sieci telefonicznej. Zasięg odbierany jest za pomocą sieci komputerowej, a infrastrukturą telefoniczną zarządza telefonia VoIP. Rozwinięcie skrótu to Voice over Internet Protocol, czyli w uproszczeniu technologia przesyłania głosu przez Internet.

VoIP, mimo że został stworzony do przesyłania danych, po pewnym czasie zyskał standard światowy jako sieć do przesyłania głosu. I to też stało się podstawową funkcjonalnością VoIP. Połączenie odbywa się z pominięciem tradycyjnych nadajników naziemnych wykorzystując do tego celu łącza internetowe w oparciu o protokół IP. Natomiast do transmisji danych wykorzystuje protokół RTP (Real-time Transport Protocol), który przesyła informacje w czasie rzeczywistym. Bardzo często wykorzystywany jest też protokół SIP (Session Initiaion Protocol) – dominujący protokół sygnalizacyjny.

Można śmiało powiedzieć, że w praktyce, z telefonów VoIP korzysta się dokładnie tak samo jak z telefonów analogowych. Mają natomiast dodatkowe funkcje, które bywają bardzo przydatne. Zwłaszcza w środowisku biznesowym. Dzięki VoIP jest możliwość zarządzania całą flotą telefonów z jednego konta. Dotyczy to nie tylko numerów ale też całych książek adresowych, przekierowań między działami. Z resztą kilka ważnych argumentów i funkcji opiszemy w dalszej części wpisu. A jeśli interesuje Was temat nowych technologii i ich wykorzystanie w biznesie zajrzyjcie do poprzednich artykułów na naszym blogu:

 

 

Wracając do tematu. Większość telefonów stacjonarnych wymaga podłączenia do zasilania i sieci ethernet. Telefony bezprzewodowe wymagają podłączenia do zasilania stacjo dokującej, która najczęściej łączy się bezprzewodowo ze stacją DECT (moduł do rozmów bezprzewodowych). Modem lub router musi być w nią wyposażony, może być też podłączona jako osobne urządzenie. A jaki Internet będzie potrzeby, aby swobodnie i bez przeszkód korzystać z VoIP?

Co ważne istotna jest nie tylko prędkość transferu oraz zapas danych, ale także stabilność pracy łącza. Umożliwiają to odpowiednie kodeki i ustawienia. Do poprawnego działania, telefonia VoIP potrzebuje zawsze takiej samej, stabilnej prędkości zarówno do wysyłania jak i pobierania pakietów. Wiele zależy tu od indywidualnej oferty, natomiast można powiedzieć, że takim uniwersalnym parametrem będzie 40 kbit/s, a w przypadku standardu międzynarodowego 64 kbit/s. Wiadomo, że na rynku można uzyskać oferty na dużo większe wartości ale najczęściej tylko pobierania. Poza tym trzeba pamiętać, że z tą prędkością może być różnie gdy weźmiemy pod uwagę czynniki atmosferyczne, lokalizację itd. W przypadku VoIP głównym problemem nie jest zatem prędkość, a jakość połączenia. To często bywa też największym wyzwaniem dla firm.

 

Telefony VOIP – dlaczego warto?

 

Tak jak wspomnieliśmy, z jednej strony telefony VoIP nie różnią się wiele od tradycyjnych telefonów stacjonarnych. Zwłaszcza pod kątem wyglądu. Różnią się natomiast brakiem podłączenia do sieci telefonicznej, co rodzi też określone korzyści. Zaczynając od braku plączących się po biurze kabli 😉 Sama instalacja telefonu jest bardzo prosta i najczęściej nie wymaga dodatkowej pomocy specjalistów. Nie potrzebujemy też żadnego dodatkowego sprzętu. Serwerami wirtualnej centrali zajmuje operator telefonii IP, a do do uruchomienia telefonów wymagane jest tylko łącze internetowe i konfiguracja centrali. Dzięki temu koszty wdrożenie centrali telefonicznej są dużo niższe.

 

Najważniejszym powodem dla którego warto rozważyć przejście na VoIP jest cena i jakość rozmów. Po pierwsze brak jest opłat abonamentowych, a połączenia wewnątrz telefonii VoIP są bezpłatne. Opłaty pojawią się dopiero przy połączeniach zagranicznych. Znikają też koszty dodatkowe, problemy rozwiązywane są za pomocą aktualizacji bez konieczności wsparcia technicznego i obsługi outsourcingowej. Zyskujecie za to bieżący dostęp do wszystkich użytkowników i możliwość jeszcze lepszej organizacji Waszej komunikacji firmowej. Telefony VOIP działają poprzez indywidualne konta użytkowników bądź adresy SIP. Oznacza to, że w przypadku kiedy jeden użytkownik jest zajęty, telefonia zmienia połączenie na kolejną osobę. Możliwość swobodnego zarządzania rozmowami, znacząco poprawia organizację komunikacji.

 

Telefony IP sprawdzają się w nawet większych i rozbudowanych środowiskach i firmach. Głównie dzięki swojej elastyczności i skalowalności. Duża liczbą użytkowników nie jest przeszkodą. Oczywiście jeśli zadbamy o odpowiednie parametry i wdrożenie dostosowane do indywidualnych warunków firmy. Ze swojej strony jak zawsze zachęcamy do inwestowania w nowe technologie. Czy telefonia VoIP będzie jednym z nich – tę decyzję pozostawiamy już Wam. Na pewno warto przemyśleć wdrożenie tej technologii w przypadku firm sprzedażowych, firm z branży call center, albo środowisk z rozbudowanym biurem obsługi klienta. Poza tym wiele wskazuje na to, że za kilka lat nie będzie już wyboru, a telefonia VoIP będzie nowym, powszechnie obowiązującym standardem. Niektórzy wróżą, że może nastąpić to w ciągu najbliższych 5 lat. Może warto zatem zainteresować się tematem już dziś?

A może w Waszej firmie zrezygnowaliście już z tradycyjnych telefonów na rzecz VoIP? Jeśli tak, napiszcie w komentarzu o swoich doświadczeniach, czy polecacie to rozwiązanie i jak Wam się z niego korzysta.