Outsourcing IT to jedno ze strategicznych rozwiązań, które pozwala zwiększyć efektywność biznesową. Zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów prowadzenia firmy, rozwoju narzędzi AI, problemów ze znalezieniem dobrych specjalistów na rynku pracy itp. Elastyczność i zdolność do adaptacji mają dziś ogromne znaczenie, nie dziwi zatem dlaczego tak dużo firm aktywnie korzysta z dobrodziejstw outsourcingu. Mimo, że ma on swoje korzenie w latach 80. i 90., nadal przynosi korzyści i się rozwija. Jak? Jak kształtują się kluczowe trendy? Co czeka rynek w najbliższym czasie? Na te i podobne pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule, zapraszamy!

 

Outsourcing IT – kilka najważniejszych liczb i informacji

 

Rynek outsourcingu osiąga rekordowe poziomy i zapowiada dalszy wzrost. Statystyki outsourcingu mówią same za siebie:

  • 92% firm z rankingu G2000 korzysta z outsourcingu IT.
  • W 2022 roku 81% menedżerów zwróciło się do zewnętrznych dostawców, aby zwiększyć swoje możliwości w zakresie cyberbezpieczeństwa.
  • Globalny rynek outsourcingu IT ma osiągnąć wartość 1,18 biliona dolarów do 2030 roku.
  • Wydatki na usługi IT w 2023 roku miały wynieść około 1,42 biliona dolarów na całym świecie.

 

Dzięki nowym technologiom outsourcing pomaga firmom obniżać koszty, nie tracąc na jakości. To podejście jest kluczowe podczas zamrożenia zatrudnienia i cięć budżetowych, zapewniając szybkie realizowanie projektów i elastyczne skalowanie.

 

cloud computing w firmie

 

Najważniejsze trendy w outsourcingu

 

1. Przyszłość oparta na danych
Decyzje oparte na analizie danych (DDDM) staną się kluczowe. Outsourcing pomoże firmom podejmować wybory zgodne z ich celami, oparte na twardych danych.

2. Sztuczna inteligencja przejmuje stery
AI stanie się kluczowym elementem rewolucji technologicznej. Firmy będą oceniać partnerów outsourcingowych pod kątem ich zdolności do wprowadzania AI i ML do operacji.

3. Automatyzacja procesów robotycznych
RPA pozwala zespołom na skupienie się na najważniejszych zadaniach, odciążając ich od powtarzalnych, czasochłonnych czynności. Automatyzacja staje się kluczowym elementem zwiększania efektywności.

4. Usługi chmurowe i multi-cloud
Strategie multi-cloud zyskują na znaczeniu, a rola chmury w outsourcingu IT rośnie, szczególnie w kontekście zarządzania ryzykiem.

5. Hybrydowe podejście
Dla firm, które nie są gotowe na pełne przejście do chmury, podejście hybrydowe zapewni odpowiednią ochronę danych i skalowalność.

6. Rozwój low-code
Techniki low-code pozwalają na szybsze wdrażanie produktów i automatyzację procesów. Zapotrzebowanie na partnerów outsourcingowych z umiejętnościami low-code będzie rosło.

7. Eksperymenty oparte na AI
Testowanie rynku za pomocą MVP zamiast pełnych produktów to sposób na minimalizowanie ryzyka. Outsourcing stanie się kluczowym narzędziem w realizacji eksperymentalnych projektów opartych na AI.

8. Wirtualni asystenci
AI-driven co-pilots będą kluczowe w optymalizacji procesów projektowych i deweloperskich, znacząco podnosząc produktywność.

9. XR jako kolejny krok
XR (Extended Reality) stanie się istotnym elementem wielu branż, a dostawcy outsourcingu z wiedzą w tej dziedzinie będą kluczowi.

10. Zrównoważony rozwój
Outsourcing staje się bardziej „zielony”. Ekologiczne podejście staje się priorytetem zarówno dla dostawców usług, jak i klientów.

 

Podczas wdrażania nowych trendów outsourcingowych warto przygotować się na potencjalne wyzwania, jak np. zapewnienie jakości i bezpieczeństwa oraz budowanie silnych partnerstw. Zastosowanie nowych trendów outsourcingowych może być kluczowe w zyskaniu przewagi konkurencyjnej i dostosowaniu się do dynamicznych zmian rynkowych. Inwestowanie w sprawdzonych partnerów outsourcingowych pomoże Twojej firmie zachować elastyczność i sprostać nadchodzącym wyzwaniom.